16 martie 2014

Pelerinaj in Israel - Ierusalim

Ierusalimul este capitala Israelului si orasul in care turistii vin in cautarea locurilor sfinte. O calatorie in Ierusalim are o incarcatura spirituala deosebita, fiecare pelerin reeditand Drumul Crucii pana la Sfantul Mormant, cu toate cele 14 opriri ale lui Hristos pe Via Dolorosa. Orasul intemeiat de regele David acum 3000 ani este un loc sfant pentru cele 3 religii monoteiste ale lumii, un amestec de arhitectura si culoare, vechi si nou, unde intalnim intr-o armonie uimitoare sit-uri romane, arcade, santuri de apa bizantine, ziduri ale cruciatilor, fortificatii otomane, altare si moschei, muzee si biserici, altare sau ruine, toate la dispozitia turistilor ce ajung aici.





Excursia noastra a avut prevazuta 1 zi si jumatate pentru acest oras. am inceput cu Muntele Sion, Biserica Adormirii Maicii Domnului, catolica, de o marime impresionanta, este de forma cilindrica, de-a lungul peretilor, in interior, avand o serie insemnata de capele si altare; m-a impresionat capela cu sculptura si pictura Africana, precum si mozaicul cu horoscop despre care se spune ca ar avea un efect pozitiv asupra celor care il viziteaza J. Mormantul Regelui David, cel mai mare si mai sfant rege al Israelului, era inchis, asa ca…ramane sa-l vizitam data viitoare.



Biserica ce adaposteste foisorul Cina cea de Taina a fost construita de catre cruciati in secolul al XII-lea, ca parte atasata Bisericii Sfintei Fecioare din Zion. Camara Cinei celei de Taina este o camera simpla, rectangulara, complet goala, in aceasta iesind in vedere doar coloanele ce ii sustin tavanul boltit si frumos lucrat. Camera pastreaza inca urme ale moscheei de aici. Cele mai insemnate sunt fereastra otomana, cu inscriptii in limba araba, si "mihrab-ul" frumos sculptat - un fel de altar ridicat pe un perete al camerei ce indica directia spre Mecca. Tot aici se mai gasesc si doua inscriptii arabe pe doua placute din zid si un dom levantin. Domul frumos lucrat de deasupra scarilor este sustinut de patru coloane de marmura. Capitelurile acestora infatiseaza pelicani care isi sfasie trupul pentru a-si hrani puii - acesta este un simbol al dragostei si al jertfei de sine des intalnit in arta crestina.


Zidul Plangerii este locul din Ierusalim cel mai iubit de evreii din intreaga lume, numarul de vizitatori anual atingand 6 milioane. Situat in partea de vest a cetatii, la mar­ginea Muntelui Templului (moscheea de sub cupola aurie), Zidul se afla la intersectia a doua mari culturi si credinte: cea evreiasca si cea musulmana. Zidul plangerii este cel mai sfant loc al evreilor (temporar, pana la construirea celui de-al 3-lea templu), deoarece acesta este tot ce a mai ramas din Templul lui Solomon. Zidul se ridica in sectorul oriental al Orasului Sfant cucerit si anexat Israelului in timpul razboiului din iunie 1967, fiind situat la nivelul inferior al Esplanadei Moscheilor, este al treilea loc sfant al Islamului, dupa Meca si Medinasi, totodata,  cea mai sensibila zona a Ierusalimului, sfanta atat pentru evrei, cat si pentru musulmani. Credinciosii evrei plaseaza in spatiile dintre pietrele zidului biletele pe care isi scriu dorintele, in timp ce altii se roaga cu voce tare in cele mai diverse limbi.


Biserica Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul este cunoscuta si sub denumirea de "Sfantul Ioan cel din Munti". Biserica pastreaza capele si morminte foarte vechi, planul fiind alcatuit din: 1. Cripta in care s-a nascut Sfantul Ioan Botezatorul; 2. Biserica din secolele XI-XII; 3. Capela Martirilor, cu inscriptii si morminte, din secolul al V-lea; 4. Capela de Sud, din secolul al VII-lea; 5. Locul in care se faceau spalarile rituale, din primul secol; 6-7. Sala Cruciatilor, din secolul al XII-lea. Sapaturile au scos la iveala 2 morminte sapate in piatra din epoca romana, considerate a fi locul de ingropare a pruncilor nevinovati masacrati din porunca lui Irod.


Biserica Tatal Nostru este o biserica crestina din apropierea Ierusalimului, fiind aflata pe Muntele Maslinilor, mai inspre nord de Mormintele Profetilor si de celelalte locuri sfinte din apropierea Gradinii Ghetsimani. Potrivit traditiilor crestine locale, in pestera pastrata si astazi in incinta, ucenicii s-au adunat in jurul Mantuitorului, spre a-i invata rugaciunea domneasca "Tatal nostru". In curtei, pe toti peretii laterali ai curtii, cat si in interiorul bisericii, se afla placi de ceramica alba inscriptionate cu rugaciunea "Tatal nostru", in mai bine de 70 de limbi, inclusive limba romana.



Cimitirul evreiesc, aflat pe Muntele Maslinilor este locul unde ultrareligiosii evrei sunt ingropati in giulgiu, pentru a pastra contactul cu pamantul sfant, conform credintei ca cei ingropati aici vor invia primii cand va veni Mesia. La fiecare vizita, familia celui decedat mai pune o piatra pe lespede, in loc de flori. Femeile si barbatii sunt ingropati separat, in prezent mai exista foarte putine morminte vacante, astfel incat un loc de veci aici poate ajunge si la 20000euro. Privelistea este impresionanta, se zaresc zidurile Ierusalimului, cele 2 vai: Chedromului si Hinomului, Poarta de aur, Muntele Moria, Muntele Templului, Muntele Sion. Pe drumul spre intrarea in cetatea Ierusalimului, puteti vizita Biserica Sf Maria Magdalena, o biserica ruseasca cu 7 cupole aurite si icoane foarte frumoase construita la ordinul tarului Aleksandr III, aici fiind pastrate si ramasitele mamei sale.



Gradina Ghetsimani este cea mai renumita gradina din Tara Sfanta, aceasta fiind locul in care Iisus venea adesea sa se roage. Gradina este asezata in partea de rasarit a Ierusalimului, langa Muntele Templului, in partea de est a Paraului Chedron - Paraul Cedrilor sau Valea lui Iosafat-si pe partea de vest a Muntelui Maslinilor.Ghetsimani inseamna “presa de ulei", termen inpamantenit de la prezenta pe acest munte sadit cu maslini a unei prese care producea ulei. Gradina de pe Muntele Maslinilor este incadrata in actuala curte a Bisericii tuturor Natiilor, cunoscuta si sub denumirea de Biserica Agoniei. Actuala gradina, de forma patrata, cu fiecare laterala masurand aproximativ 60 de metri lungime, pastreaza o serie de sapte maslini, uitati de vreme. Cel mai gros maslin masoara 8 metri in circumferinta. Se crede despre acestia ca au participat la rugaciunea lui Iisus din noapte prinderii si judecatii.




Punctul culminant al vizitei la Ierusalim este Drumul Crucii- drumul parcurs de Mantuitor de la judecata lui Pilat pana la locul rastignirii, respective al coborarii in mormant. Intrarea in cetate se face pe Poarta lui Stefan sau Poarta Leilor; sunt 14 opriri, comemorand un moment specific, fiecare statie este insemnata.

Prima oprire, la Pretoriu, este Citadela Antonia, un vechi tribunal, unde Pilat a dat condamnarea la moarte. A doua statie este imediat peste drum (Biserica Condamnarii) si marcheaza momentul in care i s-a dat crucea Lui Hristos. Apoi intalnim o arcada din parioada romana, numita ,,Ecce Homo" (Iata omul), unde Pilat l-a aratat pe Iisus multimii. A treia orire este locul unde Iisus a cazut prima data sub greutatea crucii. Statia a patra reprezinta locul intalnirii intre Maria si fiul ei.
A cincea statie reprezinta mana lui Iisus imprimata pe un perete, iar de aici strada se face mai ingusta si incepe sa urce; tot aici Simon a fost fortat de catre soldatii romani sa il ajute pe Mantuitor sa duca crucea. Statia sase este locul unde chipul lui Iisus a fost sters de sudoare de catre Veronica, chipui i s-a imprimat pe batista, acesta fiind prima icoana nefacuta de mana omeneasca. A 7-a statie reprezinta a 2-a cadere a Mantuitorului. 


A 8-a oprire este locul in care Iisus le-a consolat pe bocitoare “Fiice ale Ierusalimului, nu Ma plangeti pe Mine, ci pe voi plangeti-va si pe copiii vostri. A 9-a statie este locul in care Iisus a cazut a 3-a oara, este scos din cetate spre cetatea exterioara(aici se gaseste in prezent biserica copta a Africii de nord).

Ultimele 5 statii sunt in interiorul Bisericii Sfantului Mormant si reprezinta ritualul dinainte de rastignire, rastignirea, coborarea de pe Cruce si ingroparea.

Biserica Sfantului Mormant este numita de ortodocsi Biserica Invierii, pentru ca nu moartea, ci Invierea Domnului este temelia, cununa, biruinta crestinilor. Biserica Sfantului Mormant este o constructie din secolul al XI-lea, inaltata de cruciati, in locul altei biserici vechi, zidita de Sfanta Elena in secolul IV. Ea adaposteste cele mai sfinte locuri ale crestinilor: Muntele Golgota si Mormantul Domnului nostru Iisus Hristos; iar jos, in stanca de piatra, se afla pestera unde s-a descoperit Crucea Domnului de catre Sfanta imparateasa Elena. Sfantul Mormant este folosit de toate trei bisericile (ortodoxa, copta si catolica). Este un edificiu din granit rosu, cu un mare numar de sfesnice uriase in fata lui. Chiar in fata Mormantului este zona in care stau credinciosii la slujba si care a fost inconjurata cu ziduri si este folosita de ortodocsi.


Drumul crucii urmareste stradutele cetatii, intesate cu magazine, chioscuri, restaurante, cafenele, un mic bazar, in care negustorii si miresmele te imbie la a degusta din bunatatile expuse cu generozitate; Daca reusesti sa ignori agitatia, aglomeratia, tentatiile de pretutindeni si viteza cu care se desfasoara toate slujbele si ritualurile diferitelor religii, ai o sansa sa intri in “atmosfera” locurilor sfinte pe care pasesti si poate sa te reculegi, sa spui o rugaciune si sa te simti altfel decat bulversat…

Un comentariu: