23 februarie 2010

Arta Conversatiei- Ileana Vulpescu


ARTA CONVERSATIEI este un roman pe care il caut de ani de zile, prin librarii, anticariate, pe net….zilele trecute am gasit acest roman din intamplare, intr-o librarie in care intrasem pt altceva, era ultimul exemplar; am citit-o pe nerasuflate. Nu-mi mai aminteam actiunea, personajele, doar sentimentul coplesitor, de drama, de pustiu, dupa lectura sa….

Si l-am regasit, la fel….sub motto-ul “povestea unei vieti e insasi povestea unui esec”, Sanziana, personaj central si povestitor, ne infatiseaza ochilor o epoca, o lume si o poveste de viata, a ei si a celor care i-au marcat viata.

Romanul este o radiografie dura si onesta a sufletului unei femei puternice, de profesie doctor, mama a 2 fete, fiinta sensibila, mereu indragostita de barbatii din jurul ei, dar niciodata traind implinirea dragostei intr-o relatie obisnuita, “intreaga”. Povestea vietii ei se dezvaluie intr-o dupamiaza de vara, intr-un dialog intre ea si barbatul iubit intr-o vara, dialog presarat de taceri, monolog, imagini haotice, amintiri din copilărie presărate cu regrete pentru iubiri neîmplinite şi nemărturisite, revenirea la Mama, model de moralitate si reper, mereu alături...

M-am regăsit în această femeie unică in destule momente, am râs şi am plâns cu ea, am strans din dinti si am rasuflat linistita, am savurat fiecare imagine plină de dragoste cu privire la un bărbat, am înţeles fiecare alegere înţeleaptă.
Finalul este neasteptat, contrazice parca evolutia zbuciumata de pana atunci a personajului, dar aduce in viata ei ceea ce i-a lipsit mereu: linistea, implinirea, dragostea celui de langa ea…

Arta Conversaţiei este un roman pe care-l recomand cu drag oricărui cititor. Este unul dintre acele romane pe care nu-l poti lasa din mana, care te marcheaza si te fac sa sa-l recitesti, gasind noi sensuri si alte raspunsuri, la intrebari de cand lumea.....

4 comentarii:

  1. Am citit cu ani în urmă povestea femeii veşnic îndrăgostită de tot ceea ce o înconjoară.
    Mulţumesc pentru reamintire.

    Gânduri bune!

    RăspundețiȘtergere
  2. Au vechime mare de 8000 de ani,
    sub formă de pietre, zodii chiar şi bani,
    Prinse strâns în şnur ce-mpletea blând
    focul şi înţelepciunea,
    Fetele-l prindeau în păr de-nflorea natura.
    Din bătrâni putem afla despre mărţişor,
    Despre tot ce-nseamnă el pentru popor,
    El aduce fericire dar şi mult noroc,
    Iarna-i simbol pentru alb,
    Roşul pentru primăvara ce-ndeamnă la joc.
    Vă ofer şi eu în dar mărţişorul- zodie,
    Tuturor ce-mi treceţi pragul prins cu fundă roşie...

    RăspundețiȘtergere
  3. o primavara frumoasa, draga mea !!!

    RăspundețiȘtergere
  4. Si astazi, cu coperte indoite si capitole , ici pe colo desprinse, Arta Conversatiei este cartea mea de suflet, care odihneste pe noptiera mea. Nu conteaza de câte ori am citit-o, ci doar faptul ca m-a vrajit personajul, Sânziana, ca mi-ar fi placut sa am puterea ei, sau taria ei de caracter.

    Femeia vesnic îndragostita de cei din jurul ei, foarte bine sintetizata esenta...

    Ma bucur ca te-am citit...

    RăspundețiȘtergere