10 martie 2009

scrisoare de dragoste- romanul

Scrisoarea de dragoste a lui Mihail Drumes este un roman de dragoste cu final trist(cum altfel?), structurat in 3 parti: 
 1. “Un baiat si o fata se intalnesc, se iubesc si se iau”
2. “Puteau fi fericiti toata viata, dar el, intalnind o fata cu avere, se desparte de cea pe care o iubeste”
3. “dragostea calcata in picioare se razbuna, iar cel ce a gresit pierde totul”

Subcapitolele au titluri la fel de sugestive, daca le urmarim, putem sa ne imaginam evolutia actiuni si personajele… povestirea curge firesc, este un fel de jurnal in oglinda, cei 2 protagonisti isi destainuie gandurile si sentimentele fie prin intermediul scrisorilor catre o terta persoana, fie in propriul jurnal… avem astfel ambele perspective, si a Andei, o scriitoare cu talent, careia intamplarile si propria viata ii devin “materie prima” pentru a scrie, si a lui Dinu, copil sarac, cu ambitia de a deveni “cineva”, indiferent prin ce mijloace sau cu ce pret…

Anda si Dinu se intalnesc in tren, discuta, fara a avea curajul sa-si dezvaluie identitatea, se reintalnesc de cateva ori, intamplator, devin un cuplu, parcurg etapele firesti ale unei povesti de dragoste, desi el nu se considera indragostit, dorindu-si sa o aiba, cat mai repede si fara vreo implicare….complicata, cameleonica si sensibila, Anda nu cedeaza, considerand ca unica ei avere este mintea, sufletul si fecioria…

Dorindu-si victoria asupra ei, Dinu cedeaza, o ia de sotie in conditiile ei (dormitoare separate, pt a nu-l plictisi cu preocuparile si tabieturile ei femeiesti, intelegerea ca atunci cand nu se vor mai iubi sa se desparta amiabil, fara cearta si scandal sau minciuni, etc etc), fiind constient ca este doar o etapa, pe care o va putea sari usor….(“indata ce-I piere farmecul noutatii, femeia devine searbada, stearsa, ca o regina detronata. Ca sa ramana pe tron, trebuie sa fie dorita, dar cum se poate sa doresti pe cineva care nu mai are ce sa-ti ofere, pentru bunul motiv ca ti-a oferit totul? Nu pot sa-mi distrug viitorul numai din cauza ta. M-am inhamat la o opera uriasa si trebuie sa o realizez cu orice prêt. Tu esti o bariera in drumul meu, asta-I sigur. Asadar, te iau si traiesc cu tine pana cand imi vor cadea lanturile cu care m-ai legat. Caci nu te iubesc. Dragostea e altceva: uitare de sine, jertfa, respect, duiosie, tot ce vrei. “)
 

Ocazia de a face cariera vine nesperat, de la un fost coleg de scoala, pe care l-a invidiat mereu, pentru originile si averea sa…acesta ii face o oferta de nerefuzat, sa devina secretarul unchiului sau, om bogat si cu pozitie sociala, cu o fiica frumoasa, dar stearsa si aparent de gheata, in comparatie cu verva si pofta de viata a sotiei; Jebs, asa cum o va alinta Dinu , se indragosteste fulgerator de acesta, si este o batalie castigata fara lupta, el nu trebuie decat sa scape de sotie si sa se casatoreasca din nou…

Neavand curajul de a-I spune adevarul Andei, planuieste sa scape de ea, aruncand-o in bratele altcuiva… apeleaza la colegul Relu, sa-i faca curte, sa o amageasca si compromitand-o, sa ii dea sotului (aparent) inselat, motive de divort (“ ce minunat lucru e ca omul nu cunoaste gandurile semenului sau! Daca savantii ar nascoci un mijloc de a le da in vileag, viata ar deveni terna, insuportabila, pentru ca ar fi nimicit unicul ei farmec: taina”); planul ii reuseste, Relu se indragosteste de ea, Anda afla de intentiile lui Dinu si ii da motiv de gelozie, ii acorda divortul si libertatea, fara a se uita in urma, avertizandu-l:” ia seama!!! Ai sa ajungi rau, sarac de tine, oricat te-ai lafai in banet, oricat te-ai inalta de sus…prea alergi dupa o naluca, ai sa ma cauti mult si bine, dar sa stii ca nu ma uit indarat!!! Nenorocirea pe care ti-o faci singur doare mai mult.”
Ajunge bogat, face cariera, calca orice impotrivire a familiei, doar golul din suflet creste pe masura ce distanta dintre el si fosta sotie se mareste….lovitura de gratie este casatoria acesteia cu fostul coleg de scoala, in acest punct realizeaza ca nu poate trai fara ea, ca poate mai au o sansa si poate si ea l-a iubit si a suferit….

Destinul ii aduce fata in fata pe cei 4, intr-un peisaj de vis, in Italia cea plina de amintiri, Jebs afla si ea povestea celor 2, realizeaza ca fericirea ei s-a cladit pe dorinta lui de parvenire si pe multe minciuni si compromisuri (” Toate fericirile se sprijina pe iluzii. Adevarul nu face altceva decat sa sfasie valul cu care se acopera ochii ce nu vor sa vada realitatea”)

 
Singura “solutie” este moartea…Jebs se sinucide, Dinu o urmeaza, refuzand sa fie un infrant si o victima a propriilor greseli, in urma lor ramane doar intrebarea “pentru ce?”
“ te-ai inselat si te-ai naruit in tarana cu toata voinicia ta. Si uite, lumea merge mai departe fara tine, asa cum mergea si inainte si cum va merge intotdeauna, fara a se sinchisi de nimeni si de nimic. Asta n-ai stiut-o, Ivar? Pentru ce? Mereu ma intreb, pentru ce?!?”

20 de comentarii:

  1. Abia astept sa imi gasesc timpul necesar si linistea sa citesc ce ai scris si poate si romanul recomandat.
    Scurt pe doi, o sa scap din santier si revin :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Te rog sa nu te opresti, asa frumoase sunt pasajele scrise de tine si comentariile la fel.
    E clar ca nu am timp sa citesc romanul in zilele ce urmeaza, apoi daca mai trece o vreme il uit, asa ca ma bucur cat pot de mult de putinul pe care il vad, desigur prin ochii tai. Cine esti si sau ce esti nu conteaza, e clar ca ai in tine pasiuni ce pot umple capitole intregi, te ragasesti cate putin in povestile de dragoste ce le citesti. Eu am lipsit o vreme de la lectiile de literatura, citeam doar cartile cu caracter obligatoriu , evident.
    Azi, de fapt in ultima vreme am redescoperit placerea cititului, imi dezgheata imaginatia si o pune la treaba.
    A, deasemenea am redescoperit un sentiment ciudat, vine de undeva din piept si imi incalzeste toata fiinta, mai ales cand ma gandesc la ea :).., asta se intampla tot de ceva vreme incoace.
    Imi convine ca oferi o varianta concentrata a romanului, superficialitatea mea este satisfacuta :D, ce pot sa te rog este, ca la inceput, sa mai scrii caci scrii frumos. :)
    Noapte buna!

    RăspundețiȘtergere
  3. Scuze pentru ortografie si gramatica kkofonica :D, suna frumos oricum , si sexy :D

    RăspundețiȘtergere
  4. Chiar asa o fi, oare, din punctul lor de vedere? Cum sa-ti doresti pe cineva care nu mai are ce sa-ti ofere, dupa ce farmecul noutatii s-a dus?...

    RăspundețiȘtergere
  5. anonimule...nu e niciodata prea tarziu sa te apuci de citit, proza sau poezie, eseu sau fabule, fiecare gen in parte are sensuri si frumuseti care ar trebui sa nu lipseasca vietii asteia atat de aglomerate si uneori anoste....

    si in primul rand trebuie sa vrei sa citesti, celelalte vin dupa....cum ne gasim timp pentru calculator sau televizor, asa ar trebui sa gasim timp si pentru citit...

    si multumesc pentru aprecieri, da cred ca exagerezi un pic....

    anda....ce sa zic...asta cu noutatea e un pretext f puternic pentru domni,pentru noi escapade sau experiente...daca te plangi in sa de lipsa de noutate in ce-i priveste, au sa spuna "asta sunt, nu de mine te-ai indragostit? de ce sa schimb ceva?".....evident, nu vreau sa generalizez...
    poate ar trebui sa-i intrebam :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Cartea este superba am citit-o de curand si m-a marcat pana in strafundul sufletului .merita a fi citita si recitita ori de cate ori timpul va permita ,este o dragoste care sufera si accepta infrangeri Ghiocela spune : "Pentru ce"

    RăspundețiȘtergere
  7. Superb,superb!!!Mi'ai vandut cartea, cum o gasesc o si cumpar.
    Imi place !!!

    RăspundețiȘtergere
  8. anonimule...ma bucur, lectura placuta !

    RăspundețiȘtergere
  9. am citit si eu cartea si atunci cand am terminato de citit am plans :?(( cred ca a fost caea mai frumoasa carte pe care am citito

    RăspundețiȘtergere
  10. unde pot sa scriu si eu rezumate pentru a posta pe google

    RăspundețiȘtergere
  11. aminceput sa citesc ji eu cartea sooperba

    RăspundețiȘtergere
  12. Am citit romanul.E mirific.De cand s-a intalnit Ivar cu Ghiocela la Montefiore,numai cu lacrimi in ochi am citit.
    Sau cand am terminat sa citesc din perspectiva lu Ivar.

    N-am sa uit niciodata romanul acesta . :))

    RăspundețiȘtergere
  13. Exact.
    Prima carte pe care am sa o tin minte intotdeauna.
    Nici eu nu am mai citit o asemenea poveste.

    RăspundețiȘtergere
  14. La cati ani,ati citit aceasta carte:)?

    RăspundețiȘtergere
  15. Nachila Petruta9 august 2010, 16:05

    o carte superba.O citesc si eu.recomand tuturor. la 14 ani o anteleg perfect

    RăspundețiȘtergere
  16. Si eu am citit de curand cartea.M-a impresionat intr-un mod surprinzator,pana la lacrimi.Am trait totul alaturi de Anda Bradeanu.Poate e si asemanarea de nume,dar povestea frumoasa,si totusi tragica pe care o traiesc cei doi se poate regasi si azi in societate.Dar...mai exista o asemenea dragoste oare?Oare...?

    RăspundețiȘtergere
  17. dragostea nu ne intelege pe toti si nu toti intele dragostea

    RăspundețiȘtergere
  18. Singura carte care m-a facut sa plang.

    RăspundețiȘtergere
  19. superb roman...l-am primit cadou de la persoana iubita...l'am citit si recitit de cateva ori,si de fiecare data cu acelasi suspans si cu lacrimi in ochi....superb :X

    RăspundețiȘtergere